Вторник, 23.04.2024, 10:55

У світі цікавого

Календар
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Статистика
Статистика
free counters
Статистика
Цена miliza7.ucoz.ru miliza7.ucoz.ru Tic/PR
Сайт існує
Хмара тегів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 155
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
...
Счетчик
Яндекс.Метрика
Друзі сайту
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Block title
WMmail.ru - сервис почтовых рассылок
Block title
Upgrade to Turbo

Каталог статей

Головна » Статті » 9 клас » Економічна і соціальна географія України

Інтегрований урок географії та хімії у 9 класі на тему: "Хімічна промисловість України"

Тема. Хімічна промисловість України. 9 клас

Мета: розкрити значення та структуру хімічної промисловості як однієї з найважливіших галузей господарства України та світу, визначити головне завдання хімічної промисловості, знайомити з особливостями сировинної бази; навчити  учнів виявляти, пояснювати чинники причини розміщення  підприємств галузі, аналізувати рівень розвитку хімічної промисловості України та світу, визначати проблеми та перспективи хімічної промисловості.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, підвищувати пізнавальний  інтерес,  спонукати до знань  і самостійного пошуку, налаштовувати учнів на розв’язання  проблем, вміння аналізувати інформаційні джерела, розвивати практичні навички і вміння користуватись географічними атласами і картами України, спиратися на статистичні дані.

Виховна: сприяти формуванню світогляду, активної громадської позиції, свідомого ставлення до розвитку господарства країни, виховувати  екологічну   культуру.

Тип  уроку: вивчення  нового  матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, карта «Хімічна промисловість України», хімічні  реактиви.

Технічні засоби навчання: проектор, мультимедійна дошка.

Методичне забезпечення та візуальний супровід: дидактичні матеріали: картки із завданнями, опорні схеми, опорні конспекти, виставка «Продукція  хімічної  промисловості», комп'ютерна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розподіл учнів по групам.

(учні одержують картки з завданнями. Відповіді на запитання дають можливість  приєднатися до однієї з груп: ПЕК, металургійний комплекс, машинобудівний комплекс).

(коли учні займуть свої місця на фоні мелодії про Україну звучать слова В.Сосюри «Любіть Україну»)

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.

Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.

Для нас вона в світі єдина, одна
в просторів солодкому чарі…
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,

Мені хотілося б почати наш урок словами В. Сосюри «Любіть Україну, як сонце любіть…

Ви майбутні господарі нашої держави. Незабаром ви закінчите школу, отримаєте документ про повну середню освіту і маєте вибрати професію. Я сподіваюсь, що в чомусь вам допоможуть наші з вами уроки географії, тому що вам в майбутньому вирішувати долю нашої держави,  вибрати професію, яка буде конкурентоспроможною на ринку праці, яка буде приносити вам задоволення в житті і ви реалізуєте себе як громадянина.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

  1. Який розділ ми вивчаємо? (Народне господарство України)
  2. На які сфери поділяється народне господарство України? (Виробнича і невиробнича)
  3. Яка галузева структура виробничої сфери? (промисловість, сільське господарство, будівництво, транспорт і зв’язок, громадське харчування і торгівля)
  4. Чим займають галузі виробничої сфери (галузі виробничої сфери займаються виробництвом матеріальних цінностей)
  5. Яка галузева структура невиробничої сфери? (житлово – комунальне господарство, освіта, охорона здоров’я, культура, управління і т.д.)
  6. Чим займають галузі невиробничої сфери (галузі невиробничої сфери займаються наданням послуг).
  7. Яка найголовніша галузь народного господарства? (промисловість)
  8. Чим займається промисловість? (це галузь народного господарства, яка займається виробництвом засобів виробництва та предметів широкого вжитку).
  9. Які галузі промисловості ми вже розглянули? ( паливна, електроенергетична, металургійна, машинобудівна)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Прийом «Коло ідей»

  • Про цю галузь промисловості кажуть, що вона виробляє продукцію з нічого, використовуючи будь – які відходи;
  • Стверджують, що вона «працює» на решту галузей господарства, забезпечуючи їх фарбою, барвниками, смолами, пластмасами, нитками, мінеральними добривами.
  • Прихильники цієї галузі підкреслюють те, що вона виробляє такі матеріали й речовини, яких немає в природі і цим самим замінює дефіцитні природні ресурси.

Як ви думаєте, про яку галузь промисловості йде мова (хімічну промисловість)

Галузь промисловості , яку ми сьогодні продовжуємо вивчати, можна охарактеризувати висловом: «Вона може вилікувати все живе на Землі, але вона може, і вбити все живе на Землі». Ось така вона ця галузь. Це і буде епіграфом нашого уроку.

Відкриваємо зашити записуємо сьогоднішнє число і тему уроку

Тема. Хімічна промисловість України.

Прийом «Мозковий штурм»

Учні, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Яку мету поставите перед собою? Давайте її разом визначимо.

  • розкрити значення і галузеву структуру  хімічної промисловості;
  • дізнатися чим ця галузь відрізняється від інших;
  • продовжити вчитися працювати з картою, вміти показувати основні райони і центри хімічної промисловості

Крім того, я би хотіла вам запропонувати дати відповідь на таке проблемне питання: «Чому хімічна промисловість є найбільшим екологічним забруднювачем з усіх галузей господарства?»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Історичні відомості про хімічну промисловість.

Перегляд фрагменту відеофільму

Як ви вже почули про це з відео фрагменту початки хімічної промисловості  були покладені на Україні у 18 столітті, коли почало розвиватися виробництво пороху. Однією з старовинних галузей хімічної промисловості в Україні є виробництво лаків і барвників. Фарби та емалі виготовляли ще в Київській Русі (11 – 12 століття). У 19 столітті почали виробляти сірчану кислоту. До давніх галузей відноситься соляна промисловість. У 20 столітті – каучукові вироби, анілінові барвники.

 У 1979 році був знятий фільм «Москва сльозам не вірить», у 1981 році він отримав Оскар за те, що у ньому було показано як може досягти успіху людина, жінка, яка має сильну волю. Головна героїня фільму неодноразово намагалася вступити на хіміко – технологічний факультет Московського університету. І вступила, і стала згодом директором хімічного комбінату.

Чому така впертість: не театральний факультет, не юридичний чи факультет міжнародних відносин популярні на той час, а саме хіміко - технологічний?

У 80 – і роки як і зараз хімічна промисловість визначає рівень НТП. Разом з електроенергетикою, машинобудуванням вона складає так звану «авангардну трійку». Від рівня розвитку цих галузей і залежить економічний рівень будь – якої держави.

Галузь виробляє речовини без яких не можуть обійтися інші галузі господарства, а також масу речей, які ми щоденно бачимо у своєму житті.

(розкривається на столі виставка «Продукція хімічної промисловості)

Отже, хімічна промисловість забезпечує всі галузі господарства хімічними технологіями й матеріалами, виробляє товари масового споживання, визначає рівень НТП.

2. Значення і галузева структура хімічної промисловості

Наступне наше завдання: розкрити зміст поняття «Хімічна промисловість»

Завдання. Перед вами основні ознаки хімічної промисловості. Складіть визначення поняття «хімічна промисловість».

  • галузь важкої промисловості
  • визначає рівень науково- технічного прогресу
  • забезпечує всі галузі народного господарства хімічними технологіями та матеріалами
  • виробляє товари масового вжитку
  • створює нові матеріали, що перевершують за своїми якостями натуральні продукти.

Хімічна промисловість, як і машинобудування, — одна з найскладніших за своєю структурою галузей промисловості.

Давайте визначимо галузеву структуру хімічної промисловості. Ваше завдання за допомогою атласу визначити галузеву структуру хімічної промисловості. (заповнення схеми, обговорення)

3. Сировинна база

Вчитель хімії: З чого виробляється продукція хімічної промисловості, тобто, що є її сировиною.

Завдання. Знайдіть на карті поклади цих корисних копалин.

1-а група. Кухонна сіль

2-а група. Калійна сіль

3 – група. Природна сірка.

Унікальність хімічної промисловості ще й у тому, що може використовувати відходи інших виробництв я мінеральні, так  і органічні.

Яку проблему це може вирішити? ( проблему забруднення навколишнього середовища відходами виробництва і навіть побуту)

4. Чинники розміщення

Пригадайте, які є чинники розміщення підприємств (сировинний, споживчий, водний, енергетичний)

 

Робота в групах. Виконайте завдання

Задачі

1)  Два підприємства виробляють сірчану кислоту  і постачають її одному і тому самому споживачеві. Обидва підприємства як сировину використовують сірку Прикарпаття. Перше з них розташоване поблизу родовища, друге — поблизу споживача. Якому з підприємств потрібно придбати більше дорогих спеціальних цистерн для перевезення кислоти? Чиї витрати будуть більшими?

2)  Вміст К2О у калійних солях становить 12 %. У калійних добривах цей показник дорівнює 60 %. Визначте, скільки калійної солі потрібно переробити, щоб отримати 1 тонну калійних добрив. Яка маса відходів при цьому утвориться? 

3)  Поясніть, чому найбільші українські заводи, які виробляють синтетичні волокна, розташовані в містах Черкаси і Чернігів.

Довідка. Для виробництва 1 тонни синтетичних волокон потрібно 5000 тонн води та приблизно 10 000 кВт електроенергії. Сировиною для виробництва волокон є природний газ.

Висновки

Підприємства хімічної промисловості можуть орієнтуватись:

а)  на сировину;

б)  на споживача;

в)  на воду і дешеву електроенергію.

У розміщенні підприємств важливими чинниками розміщення хімічної промисловості є комбінування та кооперування. Наприклад, деякі хімічні виробництва входять до складу металургійних підприємств, використовуючи різні відходи й побічні продукти (із сірчистих газів одержують сірчану кислоту, із коксових газів — аміак).

Характерною для галузі є й концентрація виробництва, яка здійснюється шляхом об’єднання підприємств. Так, «Концерн “Стірол”» (Горлівка, Донецька область) виробляє азотні добрива (основна хімія), полістіроли й аміак (хімія органічного синтезу), лікарські препарати (фармацевтика).

5. Основні райони і центри хімічної промисловості

В Україні виділяють три основні райони розвитку хімічної промисловості: Донецький, Придніпровський, Прикарпатський.

Центри розвитку хімічної промисловості в цих районах можна визначити за допомогою карти  «Хімічна та нафтохімічна промисловість»

Завдання (робота з картою)

Завдання. За допомогою карти та інформаційної довідки визначте центри

1-а група. Підприємств основної хімії

2 – а група. Підприємств  хімії органічного синтезу

3 – а група. Підприємства лако – фарбової, хіміко – фармацевтичної промисловості.

Позначте й підпишіть їх на контурній карті.

(після опрацювання учні виходять до карти і показують основні центри)

Основна хімія спеціалізується на виробництві мінеральних добрив, сірчаної кислоти, соди. Україна входить до найбільших виробників мінеральних добрив, передусім азотних. Калійні добрива випускаються в  Калуші та Стебнику. Це технологічно самостійні виробництва, які використовують місцеву сировину.

Фосфорні добрива в основному виробляють із привізних апатитів на заводах Вінниці, Сум, Одеси, Костянтинівки (Донецька обл.). Певну роль у забезпеченні підприємств сировиною відіграють Кролевецьке (Сумська область) та Ізюмське (Харківська область) родовища фосфоритів.

ВАТ «Сумихімпром» спеціалізується на випуску фосфорних добрив, сірчаної кислоти, жовтих і червоних пігментів, коагулянту для очищення води. Це єдине в Україні підприємство з виробництва трикальцію фосфату (мінеральної підгодівлі для тварин).

При виробництві азотних добрив (аміачна вода, аміачна селітра, сульфат амонію, карбамід) використовується коксівний і природний газ. Тому найбільші підприємства галузі розміщені в Дніпродзержинську (Дніпропетровська область), Горлівці (Донецька область), Сєвєродонецьку (Луганська область).

Великі заводі працюють у районах споживання азотних добрив і там, де проходять газопроводи (Черкаси, Рівне, Одеса). ВАТ «Азот» (Черкаси) випускає аміачну селітру, карбамід, карбамідно­аміачну суміш, аміачну воду й сульфат амонію. ВАТ «Рівнеазот» спеціалізується на виробництві аміачної селітри, комплексних добрив.

ВАТ «Одеський припортовий завод» є третім за величиною підприємством в Україні з випуску азотних добрив і другим — із виробництва аміаку, що використовується для отримання азотної кислоти та азотних мінеральних добрив. Більша частина виробленої заводом продукції вивозиться за кордон.

Виробництво сірчаної кислоти тяжіє до районів споживання продукції, тобто підприємств, що виробляють добрива. Так, ВАТ «Дніпроазот» (Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область) і Сєвєродонецьке об’єднання «Азот» (Луганська область) спеціалізуються не тільки на виробництві азотних добрив для різних ґрунтів, але й соляної кислоти.

Великі підприємства з виготовлення соди розташовані в районах, де є кухонна сіль і вапняки, — Слов’янськ (Донецька область) і Лисичанськ (Луганська область). У Красноперекопську (Крим) її випуск налагоджений на базі солей Сивашу. Найбільший виробник хлору — ВО «Хімпром» (Первомайськ, Харківська область).

Хімія органічного синтезу охоплює заводи, що виробляють напівпродукти для отримання полімерів (Лисичанськ, Горлівка, Сєвєродонецьк, Дніпродзержинськ, Запоріжжя).  Галузь в основному використовує нафту та природний газ. Один із видів продукції — бензол — є вихідною речовиною для виробництва різних органічних речовин. Серед них  —  полімери, барвники, ароматичні речовини, ліки, отрутохімікати. В Івано ­  Франківську працює завод тонкого органічного синтезу, який спеціалізується на виробництві хімікатів ­ добавок, поверхнево ­ активних і текстильно ­ допоміжних речовин.

Підприємства, що виготовляють полімери, розміщують з урахуванням наявності сировини, яку надають інші галузі промисловості. Виробництво синтетичних смол й пластмас поєднується з випуском хімічних продуктів на нафтохімічних комбінатах, азотно­тукових і хлорних заводах. Найбільші виробники полімерів розміщені в Донбасі та Придніпров’ї (Донецьк, Сєвєродонецьк, Запоріжжя, Дніпродзержинськ, Горлівка, Дніпропетровськ).

Виробництво хімічних волокон зосереджене в Києві (штучний шовк), Черкасах (штучний шовк), Житомирі (синтетичні волокна), Чернігові (синтетичні волокна). Цей вид продукції випускається у вигляді мононитки, штапельного волокна або пучка з безлічі тонких ниток, з’єднаних шляхом крутки. Підприємство «Чернігівське ХІМВОЛОКНО» випускає понад 100 видів продукції, у тому числі синтетичні нитки (текстильні, трикотажні, технічні), капронові тканини, поліамідні мононитки (ліску), товари народного споживання (сітку, пакувальний шпагат, рюкзачну тканину, буксирувальні троси).

Із підприємств, що переробляють полімери, виділяються виробники шин  — Білоцерківський комбінат «Росава» та Дніпропетровський шинний завод. У виробничому процесі вони використовують синтетичний каучук (завозиться із­за кордону) і хімічні волокна.

 

Серед інших галузей важливою є лакофарбова . Сировиною для виробництва фарб є природні смоли й пігменти, рослинні масла, синтетичні матеріали. Завдяки відносно простій технології виробництва лакофарбова промисловість поширена в різних районах України. Найбільші підприємства розташовані в  Дніпропетровську, Дніпродзержинську, Львові, Одесі, Сумах, Харкові.

Важливе місце в хімічній промисловості належить хіміко­фармацевтичній галузі. Як правило, її підприємства тяжіють до міст, у яких є наукові кадри, серед них Київ, Львів, Одеса, Харків, Луганськ, Горлівка, Житомир, Полтава. Центрами виробництва вітамінів є Київ, Умань, Одеса.

Нарешті, ми підходимо до нашого проблемного питання: : «Чому хімічна промисловість є найбільшим екологічним забруднювачем з усіх галузей господарства?»

Вчитель хімії.

V. Закріплення.

Прийом «Детектор брехні»

Перед вами 10 тверджень і рядок з цифрами від 1 до 10.

1-а група. Тема «Гірничо – хімічна промисловість» (4,6,9)

2 – а група. Тема «Основна хімія»  (1,2,5,6,8)

3 – а група. Тема. «Хімія органічного синтезу» (3,7,10)

Завдання. Якщо твердження відповідає вашій темі, то цифру підкреслюємо.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

  1. Використовує відходи чорної металургії
  2. Виготовляє калійні, азотні, фосфатні мінеральні добрива.
  3. Як сировину використовує  нафту, газ, кам’яне вугілля.
  4. Займається видобутком нерудних корисних копалин.
  5. Ця галузь орієнтується на споживача.
  6. До цієї галузі належать підприємства Західної України.
  7. Ця галузь виробляє синтетичні волокна
  8. Ця галузь виробляє соду.
  9. Ця галузь видобуває сірку
  10. Дана галузь виготовляє шини і гумові вироби.

Встановіть відповідність

Установіть відповідність між продукцією хімічної промисловості  і галузями промисловості, що використовують їх.

Мінеральні добрива і отрутохімікати              автомобілебудування

Барвники і волокна                                           транспорт

Палива, мастила                                                легка промисловість

Шини, гума, пластмаси                                              сільське господарство

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.   «Проблеми і перспективи розвитку хімічної промисловості»

 

Категорія: Економічна і соціальна географія України | Додав: Miliza7 (18.07.2018) | Автор: Міньо Є.О.
Переглядів: 461 | Теги: географія, відкритий урок, інтегрований урок, 9 клас, 2017 | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 0
avatar