Четверг, 28.03.2024, 15:48

У світі цікавого

Календар
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Статистика
Статистика
free counters
Статистика
Цена miliza7.ucoz.ru miliza7.ucoz.ru Tic/PR
Сайт існує
Хмара тегів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 155
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
...
Счетчик
Яндекс.Метрика
Друзі сайту
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Block title
WMmail.ru - сервис почтовых рассылок
Block title
Upgrade to Turbo

Каталог статей

Головна » Статті » 6 клас » Історія стародавнього світу

Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України

Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України. Практичне заняття

Відкритий урок з історії в 6 класі

 

Тема: Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України

Мета: 

навчити учнів визначати причини появи полісів на території України; особливості життя мешканців давньогрецьких полісів, описувати  побут та духовний світ населення Північного Причорномор’я;

розвивати уміння та навички роботи з історичними джерелами; вдосконалювати навички роботи з підручником; аналізувати історичні факти; порівнювати розвиток життя у окремих полісах на основі таблиці;

виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію України

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок

Форма уроку: практичне заняття

Обладнання: карта «Україна. Античні міста VІІ ст. до. н. е. – ІV ст. до н. е.», мультимедійний проектор, інформаційні картки.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. 

1) Активізація уваги учнів.

                                             Пролунав дзвінок,

                                             Починаємо історії урок.

                                             Працюватиме  старанно,

                                             Щоб почути у кінці,

                                             Що у нашім 6 класі

                                             Учні просто молодці! 

2) Вправа «Три кроки»

− Діти! На кожному уроці ви працюєте, виконуєте різноманітні завдання. За свою роботу отримуєте оцінку. До сьогоднішньої оцінки у вас є три кроки. Уважно розгляньте свою схему-таблицю. Зараз ми знаходимось на першому кроці «Запрограмуй результат». Позначте ту оцінку, яку хотіли б отримати на уроці. До наступних кроків повернемось пізніше.

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

Для того, щоб дізнатися  про сьогоднішню тему, нам потрібно відповісти на запитання.

Прийом «Чиста дошка»

Завдання зеленого кольору.

1. Визначте хронологічні межі греко – перських війн. (500 – 449 рр. до н.е.)

2. Визначте ім’я правителя Афін, час правління якого називають «золотим віком афінської держави». (Перікл)

3. Закінчить речення. Війна між Афінами і Спартою, що тривала 431 – 404 рр. до н.е. мала назву… (Пеллопонеська)

4. Як називають людину, що чудово вимовляє промови? (оратор)

5. Яке значення імені «Александр» (захисник людей)

Завдання жовтого кольору.

  1. Дайте визначення поняття. «Екклесія»
  2. Дайте визначення поняття. «Демократія».
  3. Укажіть подію, пов’язану з даним  виразом «Радійте, афіняни, ми перемогли!»
  4. Поясніть походження вислову. «Гордіїв вузол».

Одним з семи чудес світу називають статую Зевса, що в місті Олімпії. Сьогодні туристи всього світу можуть бачити цей витвір мистецтва. Чи правда це?

Завдання червоного кольору.

1. Розподіліть битви по відповідних колонках.

Греко – перські війни

Похід Александра Македонського

  1. бій біля р. Гранік
  2. битва на Марафонській рівнині
  3. битва при Гавгамелах
  4. битва у Фермопільській ущелині
  5. морська битва біля о. Саламін
  6. битва біля м. Платеї

2. Виберіть правильне твердження.

Визначення Поняття
  1. Особлива форма організації суспільства і держави у Греції
  2. Місто на узвишші
  3. Базарний майдан в Афінах
  4. Влада найкращих
  5. Народ (грец.)
  6. Грецький важко озброєний воїн
  7. Головне місто Аттики
  8. Тісно замкнута лінійна побудова військ у Стародавній Греції
  1. Фаланга
  2. Поліс
  3. Агора
  4. Аристократія
  5. Акрополь
  6. Демос
  7. Афіни
  8. Гоплід

У 444 році до н. е. афінським стратегом обрали Перікла. Із тих пір він був стратегом 15 разів. У якому році Перікла обрали стратегом в останній раз? (429 р. до н.е.)

4. Вставте пропущені слова.

Раз у... ……… роки в Давній Греції відбувалися спортивні змагання — ............. ігри. Вони проходили в місті ... ………….,що розташоване на півострові ... ………… Під час цих змагань у Греції припинялися всі ... ………………...

5. Один з міфів розповідає про те, як Посейдон і Афіни змагалися за право бути покровителем міста, що виникло неподалік моря на п’яти пагорбах. Було вирішено, що місто назвуть на честь того, хто зробить кращий подарунок жителям. Посейдон ударив своїм тризубом об скелю, і звідти потекло джерело чистої, але … солоної води. Потім Афіна встромила в скелю свій спис, який відразу перетворився на маслинове дерево.

Чий подарунок був визнаний кращим і чому?

Вчитель.  Ви справилися з завданнями і тепер можете прочитати тему нашого уроку.

Тема. Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України (запис у зошит)

План

  1. Господарське життя в античних полісах Північного Причорномор’я.
  2. Суспільне життя полісів.
  3. Духовне життя мешканців полісів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Історичний диктант

На  домашнє завдання  вам  було повторити історичні терміни з §§  30,31,32, які будемо використовувати  на  сьогоднішньому уроці при вивченні  нового  матеріалу.  А зараз перевіримо, як  ви  справились  із завданням. У цьому нам допоможе  історичний  диктант.

  1. Процес  масового переселення  громадян  країни  на нові землі (колонізація).
  2. Латинське слово «заселяти» означає землі організовано заселені людьми – вихідцями з інших країн (колонія).
  3. Місто або країна, які заснували колонії, їх називають «материнські міста» (метрополія).
  4. Великий майдан, центр торговельного, політичного й релігійного життя міста (агора).
  5. Місто разом з прилеглими селами, полями, виноградниками і пасовиськами  для  худоби, що  означає «місто-держава» (поліс).
  6. Влада «найкращих людей» в Греції (багатих, знатних), що посідають найвище становище (аристократія).
  7. Прості вільні люди, селяни і ремісники, тобто «народ» - прості громадяни  (демос).
  8. Міська фортеця. Від грецького слова «верхнє місто», оточена міцними  кам’яними  мурами (Акрополь).

Взаємоперевірка  історичного диктанту

Робота з контурною картою

1.  Пригадайте час Великої грецької колонізації. (VІІ – VІ ст. до н.е.)

2.  Назвіть основні напрямки грецької колонізації. Покажіть їх на карті.

3.  Пригадайте, які народи мешкали у Північному Причорномор’ї  в VI–IV ст. до н. е.

Що ж спонукало греків покидати свої домівки і шукати нові місця для проживання? Визначити  причини грецької колонізації до берегів Чорного моря нам допоможуть  юні актори.

Від імені  автора, селянина, торгівця, ремісника, знатного грека учні читають нижченаведений текст.

Автор «Греки їхали за море з різних міст. Перед вами Мілети — багате торгове місто. Тут зібралися кілька сотень греків, що мають намір виїхати. Вони знайомляться один з одним, розпитують про причини, за яких кожний залишає рідну домівку.

Селянин   - Я  бідний  селянин. Нас  дуже  багато  в  Греції. Ділянка  моя  високо  в горах, в долині вся земля належить знаті (багатим). Скільки не працюй, а залишиш­ся бідним. Може, на чужині я знайду собі кращу долю.

       Ремісник  - У мене справи ще гірші.Як поставили у мене на ділянці борговий камінь, немає мені спокою.Весь час думаю: як би не стати рабом-боржником, бо вільної землі у нас немає. Кажуть, що за мо­рем є країни, де землі скільки завгодно, і родить вона краще, ніж на берегах Нілу!

        Автор. Тут до них підійшли двоє добре одягнених греків.

Селянин -Хто ви такі? — питають їх. — Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас із дому.

Торговці  -Ви вгадали,— Ми торговці і живемо тут, у Мілеті. Надійні люди розповідали, що в заморських країнах вигідно міняють пшеницю і рабів на розписні вази, вовняні тканини, вино й оливкову олію. Ми попливемо з вами, морська торгівля небезпечна, але вона може збагатити нас.

 Автор.   У розмову втручаються два брати, обидва ткалі-ремісники, раніше жили на одному з островів Егейського моря.

 Ткалі –ремісники   — Нам довелося назавжди залишити домівку,— Ми підняли демос на боротьбу проти знаті. Почалося повстання, але аристократи перемогли, і ми на першому ж човні втекли.

 Автор.    Один з присутніх мовчав, похмуро дивився й у розмову не втручався.

Ремісник - Хто ти? — спитали його. — Зовні ти схожий на знатну людину. Що тебе спонукало вирушити в далеку путь?

Знатний грек - Ви не помилилися, - Я походжу з давнього знатного роду. Я був правителем у своєму місті. Але однієї ночі вірний служник розповів, що в місті почалося повстання демосу, багато знатних людей вбито у власних ліжках. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Як сказав поет: «На корабель біженця я пишний свій дім проміняв».

 Автор. Так розмовляли між собою ці дуже різні люди.

Бесіда

− Які причини грецької колонізації до берегів Чорного моря?

  • Збільшення  кількості  населення.
  • У  Греції  не  вистачало  вільної землі.
  • Розвиток  торгівлі  та  ремесел  сприяв пошуку  нових  ринків  збуту.
  • Боротьба  між  аристократами  і  демосом. 

Робота з історичною картою

− Назвіть основні напрями грецької колонізації. (показати на настінній карті)

  • По берегам яких морів плавали греки? (Середземному, Чорному, Азовському)

Вчитель.  Одним із таких напрямків Великої грецької колонізації був північний схід. На період VІІ ст. до. н. е. – VІ ст. до н. е. припадає поява грецьких колоній у Північному Причорномор’ї – територія півдня сучасної України.

− Як називали греки Чорне море? (Понт Евксинський)

− Які грецькі міста були засновані у Північному Причорномор’ї?

− Навіщо нам знати особливості грецької колонізації на території нашої держави? (Тому що, поява грецьких полісів у Пн. Причорномор’ї принесла найкращі здобутки античної цивілізації з усіма її досягненнями)

На сьогоднішньому практичному занятті ми будемо вчитися  визначати особливості господарського та суспільно – політичного життя греків Північного Причорномор’я та Криму, використовуючи писемні та візуальні джерела; показувати на карті центри античної цивілізації на території України; висловлювати міркування про внесок античної цивілізації в історію України.

Робота з підручником

1. Господарське життя в античних полісах Північного Причорномор’я.

Прочитайте наведені фрагменти джерел, розгляньте зображення і складіть план розповіді про господарське життя в античних полісах Північного Причорномор’я.

І група – ознайомиться з документом сучасного українського історика Сергія Крижицького

ІІ група – Із праці українського історика Наталії Яковенко

ІІІ група – за даними Одеського музею нумізматики

Робота з зошитом

План

  1. Розвиток сільського господарства

− вирощування зернових культур («житниця Греції»)

− виноградарство

− тваринництво

  1. Високий розвиток ремесла (Поступово місцеві майстри багато в чому

перевершили ремісників — ювелірів, зброярів,

 гончарів і вазописців із самої Еллади)

− гончарство

− ювелірна справа

  1. Торгівля
  • Карбування власних монет
  • Купівля збіжжя, худоби, меду, воску, шкіри, хутра
  • Продаж коштовних ювелірних виробів
  1. Риболовний промисел

Отже, в античних грецьких колоніях Північного Причорномор’я займалися сільським господарством, ремеслами і торгівлею.

2. Суспільне життя полісів.

Пригадаємо, життя греків у Елладі.

  • Кого називали громадянами міста?
  • Хто не мав права бути громадянином (жінки, метки, раби)
  • Хто такі метки (іноземці)

Грецькі колонії були полісами. Переселенці приносили на новоосвоєні землі ті порядки, що існували в їхніх метрополіях.

Робота з історичним джерелом.

 Опрацюйте документ «З присяги громадян Херсонеса». Дайте відповіді на запитання

− Які слова у джерелі свідчать про демократичний устрій Херсонеса?

− Які її твердження варто пам’ятати жителям сучасної України?

Отже, Суспільне життя грецьких міст Північного Причорномор’я та Криму ґрунтувалося на тих самих засадах, що й життя в Греції.

Домашнє завдання: Прочитати §37, дати відповіді на запитання;
*написати листа від імені жителя однієї з грецьких колоній Північного Причорномор’я до своїх родичів у Греції.

 

 

 

Категорія: Історія стародавнього світу | Додав: Miliza7 (15.03.2015)
Переглядів: 7624 | Рейтинг: 5.0/5
Всього коментарів: 0
avatar